Nyugati fjordok, Izland

Izland – Spa tour 8 nap 7 éj

Spa tour – Izland 8 nap 7 éj – ind. aug 21 du. wizz. Repjegy retur kb. 70e.

aug.  21 szombat indulás,  Nyugat fjordok és az Arany háromszög  – 2000 km  termál barangolás Izland nyugati felén, saját kisbusszal és szálláson.

Ha érdekel, szándékodat jelezzed felém itt ezen az űrlapon s küldöm az összes további infot.

Ha 8+7 napos utak érdekelnek inkább a természei látnivalókra fókuszálva, akkor 2 időpontunk is van idénre. juli 24, aug 7 A programja itt olvasható.

Utunk célja, hogy minél több termálfürdőt, geotermikus medencét látogassunk meg utunk során, s közben a top látványosságokhoz is eljussunk.

Van egy rövid 4 napos verzió is, ha egy hosszú hétvégére mennél Izlandra, de a termálvizekre fókuszálnál. Itt olvashatod a 4 napos programot. Aug 28- szept 1

Reykjavik izland
  1. nap Keflavik, Reykjavik, Krauma, Reykholar

nyugati fjordok,

Repülőgép érkezése után elindulunk Keflavikból a fővárosba. Reykjavikban teszünk egy rövid sétát. Megnézhetjük Izland legnagyobb templomát, a Hallgrímskirkaja-t, amelynek külső díszítése a bazaltoszlopokat mintázza. Lifttel a 75 méter magas torony kilátójába is felmehetünk, ahonnan tiszta időben nagy távolságra ellátni. A Városháza és a ma már nem Thingvellir mezején ülésező izlandi Parlament épülete is érdemes a megnézésre.

Reykjavik, Izland

De sétálhatunk vagy beülhetünk a kikötő valamelyik hangulatos éttermébe halat ebédelni, aztán egy kávéházban vagy a parkok valamelyikében megpihenhetünk. A környékre legjobb panorámát kínáló Perlan nevű kilátóba szintén érdemes fellátogatni. Onnan leereszkedve, pedig a tengerparti Sun Voyager-hez mehetünk. Az egyedi szobor tulajdonképpen egy viking hajó sajátos ábrázolása, elnevezése a Nap fontosságára utal.

Bevásárolunk, majd indulunk fel Észak felé.

Az első termálvizes megállónk Hvalfjardarlaug, a 47-es út közelében, egy nyílt, természetben elhelyezkedő geotermikus medence, ahol megmártózunk egyet. A közelben van egy vízesés, oda is elautózunk.

Utána indulunk tovább északra Krauma felé, ahol egy épített spa-ban töltjük a délutánt. Európa legbővizűbb termálforrása található itt Deildartunguhver-ben. A felszínre törő 100 fokos vizet 40 fokra szelidítik egy gleccser vizével, így kellemes időtltésnek nézhetünk elébe. Van 6 medencéje, 2 gőz szaunája, egy pihenő terme, és egy 8 fokos hideg medencéje.  30 Euró a belépő, de szép környezetben helyezkedik el, és érdekes kontraszt az előzőhöz képest. 11-21h-ig van nyitva.

A mai nap a 400 km-re levő Reykholarig jutunk el, ahol a szállásunk is lesz.

Hosszú nap után megérdemlünk egy kis pihenést.

Szállás: Reykholar

1. nap Nyugati fjordok vidéke, Patreksfjördur, Tálknafjördur, Dynjandi vízesés, Flókalundur

Ma már a hosszabb-rövidebb félszigetekkel erősen tagolt, Grönland felé kinyúló Nyugati fjordok környékén utazunk. Az egykori gleccservölgyekbe benyomuló tenger számos fjordot hozott létre. Izland legeldugottabb partvidéke ez, a turisták nagy része kihagyja. Nekünk viszont épp ez az elhagyatottság a vonzó, az ország egy újabb arcával ismerkedünk.

Hagi, Nyugati fjordok, Izland

Első megállónk Hági lesz, ahol a szállásunk is. Itt rögtön merülünk egy tenger mellé épített termál medencébe. Ezután benézünk a félsziget legnagyobb településére Patreksfjördurba.

Utána Tálknafjördurban, a fjord mellett szabadtéri melegvizes fürdőből tanulmányozhatjuk a jégár alakította öblöt. A rákászatból is élő bíldudaluri halászok az Arnarfjördur-on át hajóznak ki és be a tengerre, mi a partról nézzük meg útvonalukat.

Ezután még Északabbra megyünk, ahol a 100 méteres, különleges szépségű Dynjandi vízesésnek akár a peremére is felmehetünk, hogy magasabbról is láthassuk a Borgarfjördurt, ahová belefolyik.

Este vissza családi szállásunkhoz, ahol megvacsorázunk, majd éjjel ismét beülünk a termál medencénkbe.

Szállás: Hagi

1. nap Látrabjarg, Breidavík, Raidusandur, Flókalundur, Stykisshólmur

https://goo.gl/maps/t248hBxoSNJadiKD8  360 km

Ma reggel az ország legnyugatibb pontjához, Látrabjarg szikláihoz megyünk. A 14 km hosszú, és helyenként 400 méter magas szirtek kontinensünk egyik legforgalmasabb madár költőhelyének adnak otthont. Már maga az odaút is látványos.  Lezuhant amerikai repülőgép, partra vetődött hajó, majd megérkezvén a tengerparthoz, nagy számban nyüzsögnek a lundák, alkák, sarki csérek és a többiek. A szárnyasok általában igen közel engednek minket, jó lehetőség lencsevégre kapni őket. Az óceán ostromolta drámai falak látványa lenyűgöző.

Látrabjarg
Látrabjarg sziklái, Izland, ny. fjordok

Breidavík aranysárga tengerpartjával indítjuk a napot, habár a víz hőfoka csak a skandinávokat engedi a vízbe. J Ezután visszalátogatunk látrabjargi szirtekhez még egy utolsó sétára.

Raudisandur vöröses-sárgás, lagúnával és tekintélyes sziklafalakkal övezett csendes plázsa, jó időben igen kellemes kirándulóhely, járunk is egyet a környéken. Jó esetben fókákat is láthatunk a víz szélén.

Raudisandur, Izland, west fjord

Este visszamegyünk szállásunkra, vacsora, majd kis termálvizes kényeztetés.

Szállás: Hagi

1. nap Flokalundur, Snaefellsnes félsziget, Kirkjufellfos vízesés,  Olafsvik

Reggel, szó szerinti bemelegítőnek Flókalundurnál kipróbáljuk a termálmedencét, amit szintén közvetlenül az óceán mellé telepítették, így a vállalkozó szelleműek kipróbálhatják a fürdést a kétféle hőmérsékletben. Ez már egy szépen kiépített, de ingyenes tengerparti spa.

flokalundur hellullaur termál medence
flokalundur hellullaur termál medence, Izland

https://goo.gl/maps/t248hBxoSNJadiKD8       370 km

A mai nap Snaefellnes félszigetre autóval körbe megyünk, így nem kell a napi egyszeri kompra várni. Bő 350 km-t autózunk, s ezzel egész nap elmegy.

Útközben a Guðrúnarlaug hot spring természetes medencéibe is mártózunk egyet, majd tovább délnek a 60-as úton.

Guðrúnarlaug termál medence

Átjutunk Izland délebbi félszigetére, a 100 km hosszú Snaefellsnes félszigetre. Ez már Nyugat-Izland.

Stykkishólmur a félsziget legnagyobb települése, a lakosság alig éri el az 1100 főt.

A Helgafell (Szenthegy) domb tövében sétálunk, amely mind a sagák idejében, mind a kereszténységben nagy fontossággal bír. Érdemes felmenni a 73 méteres kiemelkedésre, mert a hagyomány szerint, aki először jár itt annak teljesül egy kívánsága!

Kirkjufell vízesés, Izland

Innen tovább indulunk a Kirkjufellfos vízeséshez, mely egy dupla vízesés, az egyik legkülönlegesebb. Megmozgatjuk a lábainkat, megcsináljuk a képeslapfotóinkat, remélhetően verőfényes napsütésben. Háttérben egy kúpos vulkán csak hozzáad a látványhoz.

Ha időben érünk Olafsvikbe, s az idő is szép, akár megnézhetünk ma is pár dolgot a holnapi utunkból.

Szállás Olafsvikben.

1. nap Snaefellsnes-félsziget, szénsavas forrás, vulkáni jégmező,

https://goo.gl/maps/eAYgUxXbmv92 252km

Reggeli után elhagyjuk Ólafsvík szép fekvésű, csinos városkáját, és folytatjuk utunkat a Snaefellsnes-félszigeten. A terület mintha az ország természeti bemutatóterme lenne: találunk itt sziklás lávamezőt, vulkáni krátereket, rejtelmes barlangokat, jégmezőt és gleccsert, különböző színű tengerpartokat, bokros, fás, és füves térszíneket, vízeséseket, sebes patakokat, viszonylag kis távolságokra. A helyszínek legtöbbje pedig mind-mind valamilyen szerepet játszik a helyi a sagákban, sokuk pedig a rejtett nép (huldufólk – tündérek, elfek, trollok) lakóhelye.

A Svörtuloft szirtek nagyszerű madár megfigyelőhelye után Skardsvík aranyhomokú partja következik, ami éles kontrasztot alkot a következő megálló, Neshraun lávamező fölé emelkedő Saxhóll kráter szürkés-feketés látványával. Odafentről remek kilátást kapunk a környékre, és az óceánra.

Fokozatosan ellaposodik a part, és a Dritvík-öböl fekete homokú strandján, a Djúpalónssandur-nál találjuk magunkat. A naplemente időszakában nézzük meg az egykoron forgalmas halászkikötő maradványait. A régi kunyhók omladékai mellett legérdekesebbek az un. emelő kövek, amelyekkel a halászok egymás erejét tesztelték, ki melyik méretűt tudja felemelni.

Innen már jól látható Snaefellsjökull, a Snaefell vulkán jégmezője. Ezt a tűzhányót Verne tette híressé: az „Utazás a Föld középpontjába” szereplői itt ereszkednek a mélybe. Egyik lejtőjén lávabarlangba kukkantunk be, majd Arnarstapi tengerpartjához ereszkedünk. A kicsiny halászfalutól indul az ösvény, ami a sziklás magaspart szegélyén Hellnar-ba vezet.

Útközben látványos abráziós formákat, sőt lávaalagutat, és barlangokat is láthatunk, a fészkelő, repkedő sok tengeri madár mellett (táv: 3 km). Az igazán nagyszámú kolóniákat Malariff és Lóndrangar szirtjeinél láthatjuk, ezért itt is teszünk egy rövid sétát.

Bekukkanthatunk még Raudfeldsgjá misztikus szurdokába, megízleljük egy szénsavas forrás vízét, végül a fővárosba vesszük az irányt.

Esti lazításképpen két fürdő közül is választhatunk, de egy titkos termálfürdőhöz viszlek el titeket, ami 4×4-el megközelíthető, ahol megint csobbanunk egyet a természetben. Igazi nomád feeling, felettünk remélhetően a tiszta égbolt, eső nélkül, elővesszük a söröket és meggátoljuk a kiszáradásunkat a melegtől.

Késő este érünk vissza Reykjavikba, ahol búcsúesten megismerkedhetünk az éjszakai élettel is, habár a szolgáltatások nem olcsóak, de ugye egyszer vagyunk itt Izlandon.  Habár aki volt itt az mind visszavágyik, miért pont velünk lenne ez másképpen?

Szállás: Reykjavík

1. nap Thingvellir Nemzeti Park, Geysir, Gulfoss, Secret Lagoon thermál fürdője

https://goo.gl/maps/HUNxxRyK8hXir6xB8           210km

A mai napon a legnépszerűbb látnivalókat felfűző un. Arany Körutat (Golden Circle) barangoljuk be.

Thingvellir nemzeti park, Izland

Ha érdekel titeket hogyan működik egy geotermikus erőmű, Selfosstól nyugatra 13 km-re megnézhetjük belülről Hellisheiðarvirkjun felé, vezetett túra keretében. https://www.geothermalexhibition.com/

Az első természeti megállónk a Thingvellir Nemzeti Park területe. A helyszín Izland legnagyobb tava, a kristálytiszta Thingvallavatn partján terül el, és mind történelmileg, mind geológiailag igen jeles helynek számít. A világ első parlamentjének helyet adó, viszonylag sík és tágas mező 930-tól kezdve az országos gyűlések helyszíne volt. Évente találkoztak itt a nemzetségek vezetői és képviselői, ahol törvénykeztek, ítélkeztek. A beszédeket bárki meghallgatatta, a gyűlésen minden izlandi részt vehetett.

Az elfogadott törvényeket pedig a Törvénydombról (Lögberg) hirdették ki. A környéken került sor a kivégzésekre is, a vesztőhelyeknek ma már csak elnevezésük él. (Brennugjá – Égetőszakadék, Gálgaklettur – Akasztószikla, Drekkingarhylur – ahol nőket fojtottak vízbe)

Történelme mellett a térség földtanilag is jelentős: szépen tanulmányozhatjuk az eurázsiai és az észak-amerikai kőzetlemezek találkozási pontjaként a felszíni árok-, hasadékrendszert. Nagyobb szurdokvölgyek, és apróbb repedések szemléltetik a két földkéreg elem távolodását. Lesz ahová gyalogösvényen be is ereszkedünk, és megcsodálhatjuk a repedezett falakról lezúduló Öxarárfoss vízesést. Thingvellirben könnyű sétával járjuk be a látnivalókat.

Gejzír, Izland
Geysir, Izland

Második állomásunk a Geysir környéke. A névadó gejzír már inaktív, de mellette a Strokkur (Köpülő) kb. 10 percenként 15-20 méterre kilövell. A hangosan felszökő vízoszlop látványa és élménye mellett a geotermikus mező több más érdekes jelenségét is megfigyeljük. A forró víz, különböző alakú és méretű üregeken át hőforrások és fortyogók formájában kerül a felszínre, szintén hanghatásokkal és gőzfelhők kíséretében.

Gullfoss, izland
Gullfoss vízesés, Izland

Nem messze innen, Izland egyik leglátványosabb zuhataga a Gullfoss (Arany-vízesés) ejt ámulatba. A Hvítá folyó sziklás medre tektonikus erőknek köszönhetően nagy lépcsőkre töredezett, és ezeken át örvénylik tovább a jelentős vízmennyiség a 70 méter mély kanyonba. A környéken sétálunk, felmegyünk

secret-lagoon

Zárásnak pedig megint egy Thermál medencét keresünk fel, ahol elfáradt  és áthűlt tagjainkat melegítjük a geotermikus medencékben. A Secret Lagoon természetes medencéihez 17 euro a belépő, és este 20h-kor zár. A víz 38-40 fok körüli, s mellette egy kis gejzír, ami 5 percenként tör ki. Amikor kipihentük magunkat, indulhatunk szállásunk fele.

Szállásunk Selfoss városában lesz.

1. nap Lávabarlang, termál fürdőzés, Kerið kaldera, Seydishólar kráterek, Eyrarbakki

https://goo.gl/maps/ykuwf5LUHUy 116km

Raufarhólshellir Izland 4. legnagyobb lávabarlangja. Az ehhez hasonló un. lávaalagút- vagy lávafolyosó barlangok gyakran km-es hosszúságúak és igen tágasak, magasak.  Keletkezésük lényege, hogy a felszíni, nyitott lávacsatorna felső zónája jobban hűl, és hamarabb megszilárdulva kemény kérget képez.

lávabarlang, Izland

Későbbiekben a kőzetolvadék lecsapolódásával létrejön a föld alatti folyosó. Fejlámpáinkat elővéve látogatást teszünk a csaknem 5000 éve létrejött, sajátos formakincsű alagútba. A lávacseppkövek, erkélyek, párkányok, az egykor folyékony bazalt, különböző megszilárdulási alakzatai érdekes, ritka látványt nyújtanak. Itt egyenletlen talaj lesz egy idő után, megfelelő lábbelit  és fejlámpát kell hozni.

patakfürdő, Izland

Második állomásunk Hveragerdi városkája, ahol már saját magunkon próbáljuk ki Izland nagy áldását, a meleg vizet. A fürdőruhát és törölközőt elővéve egy völgyhöz tartunk, ahol tucatnyi hévforrás fakad, de iszapfortyogókat és gejzírt is megcsodálhatunk. A príma környezetben lévő Reykjadalur szabadtéri thermál fürdőhelyen megmártózunk a kellemes patakban (táv: 6 km retur, kb. 2h, szint 200 méter)

Kerid kaldera, Izland

Következő látnivalónk a 3000 éves Kerið kaldera mélyülete. Az 55 méter mély, szabályos kráterben türkiz tó vize hullámzik és a környék látványa is nagyszerű. A közeli Seydishólar kráterek, pedig vöröses színükkel bűvölnek el, ott is teszünk egy kört.

Szállásunkra visszatérés előtt látogatást tehetünk az egykor jelentős kereskedelmi kikötő, Eyrarbakki kisvárosba, ahol ücsöröghetünk egyet a homokos tengerparton, vagy akár megszemlélhetjük közelebbről a régi épületeket, a hajózási és néprajzi múzeumot.

Szállás: Selfoss ismét

1. nap Selfoss, Keflavik,  Budapest hazarepülés

Kora reggel elindulunk a repülőtérre, leadjuk az autókat, majd irány vissza Budapestre

Ha jössz, szándékodat jelezzed felém itt az űrlapon.