Tajikistan – Kirgizistan, Kazahstan tour july-Aug

Tajik Pamír – Kirgizistan (the heart of Central Asia)

tajik translation

Our journey consist of 3 blok

1 Kazahstan National Parks from 26th july

2. Kyrgizistan from 5th aug

3. Tajikistan aug 18-sept 1

The heart of central Asia – Tajik Pamir

12 days journey in Pamir would be the most difficult and the most beautiful part of our Journey.

We will cross our path with Marco Polo the famous adventurer.

Our tour will be with 4×4 jeeps as there is no real public transport and most of the time you wont see much cars int he region, as the population is rare. We will do 3 smaler and 1 bigger trekkings reaching 3800 meters, we will go along wakhan valley, pamír highway crossing 4000 m. passes, we will participate in an Afghani market, we will meet very friendly and kind ismaili muslims here, stupas, rock carvings, hot springs, pilgrim places. We will stay in traditional pamiri houses. We will see kirgiz nomads ont he eastern part of the pamir who living in Jurtas, possible to horse ride, bath in hot springs, we will see geijser in action, and for sure lots of mountains around us.

So here is some photos to get familiar with the region:

river, bulun kul
The river filling up the lake, Tajikistan

1 nap – indulás Budapestről Dusanbe-be, érkezés hajnalban este ismerkedés a helyi élettel, szovjet időkre való nosztalgiázás egy helyi sör kíséretében..

2. nap Dusanbe

Dusanbe Tajikisztán fővárosa, élő piacok, a sugárutak, trolibusz, Nemzeti Múzeum, a nemzeti ereklyék kiállítása, hangszer múzeum, Opera ház, mecset és madrasza, s egyéb emlékművek és érdekes szoc-barokk épületek megtekintése. Alvás egy hostelben.

3. nap Khorog, Pamír,

Reggel elindulunk Khorog fele, utazás egész éjszaka. (504 km, kb. 10h), végigkövethetjük, hogy a lankás termékeny nyugati országrész hogyan változik át meredek hegyek, nagy folyok ovezte tájjá.

Este érkezünk Khorog-ba, Pamír autonóm területek fővárosába, mely egy kisvároska csupán a hegyek között, de van nagy helyi piac, s itt minden lehetőség meglesz, hogy bevásároljunk élelmiszereket a következő egy hétre, mert ezen túl gyakorlatilag nincs vásárlási lehetőség. Természetesen utunk során a szállásokon lesz reggeli és vacsora  (leves, joghurt, sajt, kenyér, keksz – ezt eszik a helyiek 365 napon keresztül, így ha színesíteni akarjuk étkezésünket, akkor be kell vásárolni). Este jön a megérdemelt pihenés, s felkészülés a nagy kalandra. Szállás egy vendégszálláson Khorogban.

a repülősöknek (repülő 60 dollár, s gyönyörű hegyek felett repülnek megéri, mert nem kell zötykölődni egész éjszaka, 10 kg csomag lehet csak, de lemaradnak az első trekkingről)

4. nap   Wakhan Korridor

Az afgán határfolyó melletti völgyben indul Jeepes túránk, pakisztáni jellegű hegyek, békés tajik emberek, igazi élmény minden km.-re az utazásunknak. Indulás  Khorogból reggel , majd felmegyünk Garam Chasma gyógyító termál forrásához, majd útközben láthatjuk koh i lal drágakő bányáját, majd eljutunk Ishkasim-ba, ahol a heti Afgán piacot tartják. A közelben van a majd 2300 éves Khakha erőd — hogy Marco Polo útját kövessük tovább.

Pamir Highway

Szállásunk helyi családoknál Ishkashim-ban.

5. nap  Wakhan Korridor

Yamchum erőd 600 m magasan a hegy oldalában, s a közelében levő Baba Fatima hőforrásnál mártózhatunk ismét egyet, mely termékenységjavító hírében áll.  Yamg faluja, szufi szent sírja, koponyákkal díszített temető a következő látványosság.  Vrang faluja: a buddhizmus egészen Türkmenisztánig jutott el, ennek egyik állomása itt volt, melynek tanúbizonysága a sztupa. Közelében remetelakok a hegyoldalban, illetve a faluban még vízimalmok is vannak amit megnézhetünk.  Langar faluja – ahol a wakhan folyó találkozik a Pamír-ral. itt 6000 sziklarajz várja azokat akik 40 perces emelkedőn felkapaszkodnak, s itt van a sírja annak a szentnek aki az ismaili vallást behozta a Pamírba. Mind a mai napig népszerű zarándokhely.

Szállásunk Langar faluban helyi családoknál, hagyományos pamíri házban.

6. nap Bulunkul, Yashil Kul tava

Khargush-tól a Chokur tó- ig felfele megyünk  a hegyekbe, lélegzetelállítóan szép környezetben. Elérjük a Pamír Highway-t, pár sós tó fogad minket, majd

Tajik, bulunkul

indulunk tovább Bulunkul fele, 3800 méter magasan, sok kirgiz jurtával, a pásztorok lakják a nyári hónapokban. Itt is kiáztathatjuk magunkat egy hőforrásnál, a  fantasztikusan kék tó, beagyazva a hegyek közé felejthetetlen élménybe részesíti a kirándulót. Szállás helyi családoknál kőházakban. (Aki jurtában szeretne aludni kirgiz családnál, annak lehetősége lesz kipróbálni igény esetén).

Kisebb séták, 1 bakancsos túra

7 . Alichur, Jelandy

Innen megyünk tovább egy kevesek által ismert belső úton a hegyek mellett, érintünk egy gyönyörű környezetben kanyargó folyót, a közelében megnézünk egy gejzírt, végig csodálatos környezetben haladunk,  s a napi utazásunk vége Alichur települése lesz 4000 méter magasan ismét a Pamír Highway mellett. Délután elindulunk Jelandy fele, hogy egy  hőforrásnál megpihenjünk és felkészüljünk a másnapi túrára. Szállásunk egy Szovjet szanatórium épületében lesz, egy hőforrásra épült, így bármikor csobbanhatunk egyet a kellemes meleg vízben, s éttermében jót vacsorázhatunk.

jeep hazamegy. ( igy 4 nap bérlés is elég) s innen magunk megyünk gyalog a hegyekbe.

Pamir Highway

8.  nap – Turuntai Kul tava

Túránkat a szállásunktól kezdjük, fel a Turuntai tóhoz. Elképesztően gyönyörű, fél tundra környezetbe vágunk neki egy újabb tengerszem túrához, 900 méter folyamatos emelkedőn törünk felfele, hogy elénk táruljon a Pamír egyik háborítatlan kék tengerszeme, a hatalmas Turuntai kul. Itt  ismét 3800 méteres hágókat ostromlunk kirándulásunk során, ami felejthetetlenné teszi a mai napot. Alvás a pásztoroknál,  vagy a tó parton saját sátrunkban. Meleg hálózsák szükséges, mivel éjszaka 6-10 fokra lemegy a hőmérséklet ilyen magasan.

700 méter szint fel, kb. 7 óra túra, 3 bakancs

(aki nem szeretne részt venni ezen a 2 napos túrán, az a jeep-pel visszamegy Khorogba pihenni és ott bevárhat minket, vagy a túránk végpontjánál csatlakozik hozzánk, s onnan együtt megyünk tovább)

9. nap Turuntai kul túra, Shokh Dara völgyön

Reggel a tótól elindulunk, kb. 6 órás gyaloglás immáron lefele, magashegyi legelők, majd egy folyó völgyében követjük az ösvényt, hogy ismét 2500 méterre ereszkedjünk le, ahol már találunk tanyákat, később falvakat, láthatjuk a hegyi Tajik népek mostoha körülmények között töltött mindennapi pásztorkodó életét, ahol a hó mentes időszak csak pár hónapra korlátozódik, s még a krumpli sem terem meg. A teljesen izolált Shokh Dara völgyön keresztül indulunk Nyugatnak, erőd maradványok, igazi nyugat pamíri elszigetelt faluk, természetben elrejtett hőforrások lesznek útközben, ahol ismét ellazíthatjuk fáradt izmainkat.

Pamir, Tajik

Alvás helyi családoknál.

10. nap  Shokh Dara völgye

Shokh Dara völgye még sok érdekességet tartogat számunkra: meglátogathatunk falusi iskolákat, ahol még úttörő nyakkendőben járnak a nebulók iskolába, s lenini idézetek díszítik az iskola folyosóját. Utána láthatjuk Rostaqala erődjét, Javshanguznál rápillanthatunk a Marx és Engels 6-7000-es csúcsaira.  Mai nap is lesz egy kisebb kirándulás, pár órás túrával feljutunk a  Durum Kul tóhoz (600 méter szint fel), Shasbuvand és Deruj faluk meglátogatása is érdekes időutazás.

5 óra kirándulás, 600méter fel, le, 2 bakancs

11. nap – Khorog, Bharatang völgy

Mai nap visszaérünk Khorog-ba, pihenő nap lesz, ahol bevárhatjuk a kirgizisztáni úthoz csatlakozókat, illetve elbúcsúzunk azoktól, akik csak a program első felére jöttek csak el.

Akik  pedig maradnak és kíváncsiak egy másik érdekes völgyre 50 km re Khorogtol, lehetséges fakultatív programkent elmenni a  Gheisev és  Bharatang völgybe, ahol egy gyönyörű kirándulást teszünk, függőhídon vagy kábelen függő kézzel húzható kocsin átkelünk a zúgó folyón (attól függ, hogy az eső elmosta-e a hidat), majd fantasztikus környezetben, meredek hegyek völgyében egy zubogó kispatak mentén túrázunk fel  3 (kitartóbbaknak 4) tengerszemhez.

(kb. 7 óra oda vissza. 700m. szintemelkedés, 3 bakancs)

(aki csak az alap programra fizetett be, az visszamegy  jeepel Dushanbe-be, majd a 12. napon elrepül Mo.- ra.

Akik a Kirgizisztán túrára tudnak csak eljönni, de végig akarnak menni a Pamír Highway-en azok csatlakozhatnak hozzánk itt (Bp – Dushanbe – Khorog repülőút), avagy megtehetik ezt Bishkek-ben is a 15. napon.

A  többiekkel folytatjuk utunkat Kirgizisztán fele a Pamír Highway-en, Murghabon keresztül.)

12. nap Khorog – Murghab

Átutazunk a  Pamír Highway-en, a hajdani szovjet hadiúton, melyet az afganisztáni háború utánpótlás vonalaként építettek, átkelünk 4667 méteres Bazar Dara hágón is.  Célunk Murghab, Kelet Pamír központja, ahova  4200 méteres hágókon keresztül jutunk el. Útközben gyönyörű völgyek, folyók, tavak, letisztult formák, kicsit Ladakh fennsík hangulatú táj, jó fotó témák. Ezen a területen már kirgizek élnek, más öltözet, más életforma, egyre több a mongolos arc, jurta, a kirgiz fejfedő, s mostantól kumiszt is napi szinten fogyaszthatunk. Alvás Mughab-ban.

arrival to kirgizistan

13. nap – Belépés Kirgizisztánba,

Jeepunk hajnalban indul Kara -kul tóhoz, kis séta a faluban, majd ismét egy 4 ezres hágón kelünk át ahol megtörténik életünk legmagasabb határátlépése Sary Tash-nál 4000 méteren. Tiszta időben láthatjuk a kommunizmus csúcs 7 ezres ormait is, de van esélyünk havazásra is. Majd irány vissza a tengerszint fele, ahol már érezni fogjuk a sűrűbb levegőt, a kellemes nyarat, rengeteg zöldséget és gyümölcsöt vehetünk. Osh városa fele igyekszünk, de egy kis kitérőt teszünk Gulcha falujába, ahol egy  hőforrás található, hogy a hideg kalandot feloldjuk a meleg vízben. Ha szerencsénk van, még elcsípjük a ló és állat vásárt egy közeli piacon.  Szállásunk Osh városában lesz.

(Murgab  – Osh  412 km, kb. 8 óra,– )

14. nap Osh  – Özgön

Rövid városnézés ebben a többségi üzbég területen, amelyet még Sztálin hozott létre, hogy legyen elegendő lakosság egy önálló tagköztársaság létrehozásához. Ez a döntése rengeteg etnikai feszültséget okozott a Szovjetunió felbomlása után, s a legutóbbi konfliktus nyomai még ma is láthatóak Osh-ban, a pár évvel ezelőtti választások előtti pogromnak köszönhetően. Megnézzük a látványosságokat, belvárost, temetőt, piacot, a megmaradt Lenin szobrot, parkokat, mecseteket. Majd délután indulunk tovább Özgön városkájába ahol az üzbég történeti építészet pár épségben maradt épülete (12. sz.-i mauzóleum és minaret) ad képet a selyem út hajdan volt pezsgő kultúrájáról.

Szállásunk egy vendégszálláson lesz.

15. nap Toktogul – Ala Bel hágó – Bishkek

kirgiz intro
kirgiz intro Ala Kul

Utána indulunk tovább, útközben találkozunk nomádokkal, jurtákkal, lehetőségünk lesz megkóstolni eredeti környezetében készült kumiszt. Toktogul tó partja festői környezet, kapkodjuk a fejünket a szép természeti formák s tavak láttán. Tundra jellegű magasföldön haladunk, majd felkapaszkodunk Ala Bel  hágó  3100 méteres, majd egy másik hágó 3500 méteres átjárójához, mely szédítő  magasságban sok kanyaron keresztül juttat át minket Kirgizisztán északi részébe, hogy Bishkek-ben végre megpihenjünk a hosszú utazással töltött napok után. Szállás vendégszálláson.

(itt csatlakozhatnak be a csak a Kirgiz kiegészítő útra befizetett utasok)

16. nap Issyk Kul , Karakol

Innen indulunk tovább Kirgizisztán leghíresebb tava felé, mely ma az ország Balatonja, kellemes nyaralóhely 1800 méter magas festői környezetben, amit 4 – 5 ezres hegyek ölelik körbe a kéken csillogó hegyi tavat . Láthatunk itt bronz kori barlangrajzokat is. Karakol városkában alszunk meg, mely híres heti piacáról, s egy kis szerencsével részt vehetünk a különleges vásári forgatagban.

Szállás Karakolban egy vendégházban

17. nap  Arashan völgy

Hajnalban megnézzük a hagyományos múltidéző heti ló piac forgatagát, ahova már éjjel megérkeznek a pásztorok, kereskedők. Láthatunk élőben autentikus patkolást, eladó nyergeket, felszereléseket, s természetesen a normál piac is beindul reggelre. Délelőtt elindulunk a 3 napos igazi túránkra. Alpesi környezetben, hatalmas fenyők között, zubogó folyó menten indulunk felfele 3000 ezer méterig, majd alvás sátorban a hegyekben egy tisztáson.

Kb 5h út, 600 méter felfele, 3 bakancs

(Aki nem akar részt venni ezen a 3 napos túrán, azok maradnak Karakolban még egy napot, önállóan felfedezhetik a Tavat, fürödhetnek, majd  a 18. napon egy kisebb kirándulást ajánlunk, 5 h séta fel egy földúton,  s Altyn Arashan hőforrásnál találkozunk velük a vendégházban, ahol megalszanak és bevárnak minket, majd együtt indulunk vissza Karakolba a 19. napon.)

18. Ala kul (tó)

A túra második napján érünk fel a gyönyörű mélykék színű, hatalmas hegyekkel körülvett tengerszemhez, majd felkaptatunk a havas hágóhoz (3860 méter), ahonnan elkészíthetjük életünk egyik legszebb fotóit, az alattunk elterülő, ezer méteres mélységű, hatalmas víztömeget tároló, érintetlen tengerszemről. Kevesek privilégiuma túrázni ebben a háborítatlan álomszép környezetben, ahol csak mi vagyunk és a hegyek, folyók, ösvények, havas csúcsok, csend és friss hegyi levegő. A  hágót elérve havas lejtőn ereszkedünk lefele, majd egy völgyön keresztül folytatjuk lefele utunkat egy kellemesebb melegebb helyre, ahol sátorban egy tisztáson töltjük az éjszakát helyi pásztorok közelében.

Tura 10h, 800 méter fel, 400 méter le, 3 bakancs

19. Altyn Arashan

Túránk utolsó napján már alpesi környezetben, fenyőfák között ereszkedünk lefele, s a híres Altyn Arashan hőforrásnál fejezzük be túránkat (3000m.), ahol kiáztatjuk megfáradt tagjainkat a kellemes kristálytiszta meleg vizű medencékben (38 fokos), miközben fantasztikus környezet van köröttünk, legelők, erdők és óriási hegyek. Senki nem fogja elfelejteni ezt a túrát, s legszívesebben maradna még pár napot, de mi indulunk lefele Karakol-ba.

Tura 1000 méter lefele, 7h, 3 bakancs

20. nap Karakol – Song kul,

Karakolban buszra szállunk és 5 óra múlva egy hágón átkelve ismét egy hegylánc lábánál leszünk, Biskek-től Északra elterülő hegylánc mögötti régió fennsíkja hívogat minket egy nap kirándulásra a Song Kul nevű tengerszemhez, ahova akar lóháton is felmehetünk! Alvás helyi nomádoknál vagy sátorban.

21. nap Song kul, Jungal

Kirándulásunk során visszacsöppenünk a nomád vándorok életébe, gyönyörködhetünk a tibet jellegű tájban,  látunk  a tengerszemnél halászokat, ehetünk velük a kristálytiszta tóból éppen kifogott halakat. Este visszatérünk Jungalba, ahol helyi családoknál alszunk, s élvezhetjük vendégszeretetüket.

600 méter szint fel, le, 6 h túra, 3 bakancs

22. nap  Chong Khemin hőforrás

Jungalból reggel elindulunk, több óra utazás után a Bishkek környéki hegyeknél felmegyünk Chong Khemin gyógyító hőforráshoz, lelazulni kicsit, kipihenni az előző napi túrákat ebben az egészséges hegyi környezetben. Alvás a hegyi szanatóriumban.

(ez gyakorlatilag kihagyható, csak buffer napnak tettem be, ha esetleg vhol csuszás lenne.

23. nap Biskek

reggel vissza Biskek, belvárosi városnézés, múzeumok, patinás épületek, parkok, vidám park,  esti gép esetén indulás Bp.-re.

24. nap

vagy  reggeli gép esetén ma lesz indulás haza.

vagy nezegess https://picasaweb.google.com/107909684286332002609/Tajikistan

google map doesnt work for tajik Pamir and many other areas.. so rafly my rest of the journey is here we did this year.

Nagyobb térképre váltás

Comments

1. Since, the detail programme are not written in English, its not understanable for me.I wish i read them in English. The language we never know/understand has no meanings. Best of luck. Bye.

2. Dear Mr. Gabor,
    I am Umesh Mhatre from India. I am amature traveller and like to know and learn more about life from different places on this earth. I like your site and experience in this field. I intend to travel and participate with you in your upcoming Travel plan “Tadzsik Kirgiz tura aug10 -szept 4”. I will be happy to know more details about this travel along with the cost (price) of this travel package. Look forward to your reply. Thanking you . With best Regards