Pápua körutazás, Goroka fesztivál, Sepik folyó

Pápua, Goroka fesztivál

Pápua Új-Guinea 16 nap program 2023 szept 12-26  + 8 nap Raja Ampat

16 napos körutazás. Fókuszban a Goroka fesztivál és Sepik folyó, melyről képeket itt nézhetsz

Pápua Új-Guinea – egy nagyon különleges ország Auszrália felett, s kevesek privilégiuma eljutni ebbe a modern civilizáció által éppen csak megérintett országba. Utunkat a Goroka fesztiválhoz igazítjuk, amikor a hegyi  törzsek lejönnek a völgybe, hogy megtartsák éves összejövetelüket. Ennek az izgalmas szín és hang kavalkádnak leszünk szerencsés részesei, ha velünk tartasz erre a különleges utazásra.

Utána elindulunk a Bismarc-tenger felé pár napra, majd a híres Sepik folyón teszünk több napos hajós kirándulást. Mindig megállunk a törzsi falvakban, megismerkedve a helyiek életével, kultúrájával s a csodálatos környezettel, melyben élnek.

Ha csatlakoznál hozzánk 2023 őszén és valóban érdekel ez az út, vagy több infót szeretnél,  akkor  itt jelezzed szándékodat.

Részletes tudnivalókat itt írtam le.

Hosszabbításként pedig elmegyünk az Indonéz Pápua részre, Raja Ampat szigetére, ami a világ legszebb szigetei s búvárhelye címen emlegetik. A Maldív- szigetekkel vetélkedő szépségű helyen töltünk el pár nyugodt napot hajótúrákkal, kirándulással, pipabúvárkodással, napozással és úszkálással a csodás kék meleg tengerben.

Előtte pedig a Tonga bálnaúszás, Vanuatu törzsek és vulkánok utat is betesszük, ha érdekel , nézzen rá itt olvashatóak.

Papua Új-Guinea

1 nap   –  indulás Budapestről

Menetrend szerinti járatokkal 3 átszállással, 2 éjszakai repüléssel! jutunk majd el Pápua Új-Guinea fővárosába. Már ez is jelzi, hogy nem mindennapi utazásban lesz részünk, pont a világ másik felére repülünk Ausztrália fölé.

Útközben lesz időnk megismerkedni, illetve tájékoztatást adok a Pápua kulturájáról és történelméről. Kicsit ráhangolódhatunk mi vár ránk a 2 hét alatt.

2. nap repülés – tranzit Szingapurban vagy Manilában

Valószínüleg Doha – Szingapure  átszállásokkal megyünk, majd esti géppel repülünk Pápua Új-Guineába.

pápua, Port Moresby

3. nap Port Moresby

A mai nap egész napos hosszú repülés a kontinensek felett, több átszállással, várakozással vélhetően Szingapureban. Másnap hajnalban fáradtan érkezünk meg Pápua Új-Guinea fővárosába.

Megérkezünk végre!  Hajnalban landolunk Port Moresby-ben, ebben az egzotikus országban, elintézzük a vízum formalitásokat, majd pénzt váltunk. Kilépve rögtön megcsap a trópusi meleg.

Goroka fesztivál, Pápua Új-Guinea

Tranzit a szállásunkra, majd bérelt kisbuszunkkal kis városnézést teszünk Port Moresbyben, Pápua Új-Guinea fővárosában.

Elmegyünk a parlamentjükhöz, amely a hagyományos szellemházat (longhouse) utánozza gazdagon díszítve.

A legérdekesebb látványosság a Nemzeti Botanikus kert.

Itt láthatjuk az őshonos növényeket illetve állatokat, köztük a fakúszó kengurut és egyéb különleges madarakat, állatokat. (szúnyog riasztó hasznos lehet). Kellemes környezet, ahol kicsit szokjuk a trópusokat, és pár olyan állattal is találkozunk, amiket utunk során nem látunk. Ilyen a paradicsommadár is, ami nemzeti szimbólum, mindenki beszél róla, de senki nem látta.

Utána a belvárosban leszünk egy kicsit, útba ejtjük a Szent Mária katedrálist és az Ela beachet, illetve a cölöpökre épült Koki falut. Ez utóbbit akkor nézzük meg, ha a csoportot érdekli az igazi élet, annak minden szegénységével és puritánságával együtt.

Este végre lepihenünk, s nyugodtan alhatunk egy kényelmes lodge-ban.

Alvás Port Moresby-ben egy szállóban

4 nap          Port Moresby – Goroka

Ma délelőtt transzfer reptérre, s elrepülünk Gorokáig. Ez körülbelül 1 óra utazás repülővel dzsungelek felett, autóval nem átszelhető hegyvidéken keresztül. 1500 méteren fekszik a település, nappal égető nap, estére hűvös az idő.

Délután érkezés a fesztivál helyszínére, amely már lázasan készül az eseményre. Elfoglaljuk a szállásunkat. Kinézünk a helyi piacra szágó  (szágó: pálmaliszt), édes krumpli, cukornád, kukorica a klasszikus kínálat.

Láthatjuk itt is milyen egyszerűen élnek a helyiek. Az utcai árusok megszaporodnak, darts és egyéb ügyességi játékok kirakva, s beindul az éjszakai élet is.

Szállásunk Gorokában

Pápua, Goroka feszt.

5. nap szombat               Goroka fesztivál

A leglátványosabb fesztivál Pápuáknál, több mint 80 törzs jön le a hegyekből erre az eseményre évtizedek óta.

Az egész napos rendezvényen a törzsek, falvak képviselői hagyományosan feldíszítve dob és tánc kíséretében vonulnak fel a fesztivál helyszínére, ahol mindenki kedvére fotózhatja őket, vagy becsatlakozhat a táncosok közé.

Több ezer fotót készíthetünk a résztvevőkről,  ahogy a csoportok törzsi táncokat lejtve érkeztek egymás után a stadion felé, majd miután bementünk ott is folyamatos a zene és a tánc.

Ez egy nagy verseny, ahol a nap végén nyerteseket hirdetnek.  Nekünk látogatókknak meg egy felbecsülhetetlen kincsestár, hogy belelássunk kicsit formavilágukba, öltözködés, testjelelés, hajdíszek, kiegészítők tollak kavalkádjába.  Sok törzsi táncnál madár, kígyó és egyéb állatokat utánoznak. Az Asaro mud man egy agyag maszkban táncol. Van törzs aki pillangónak öltözik, igazi karneváli hangulat részesei lehetünk.

Szállásunk Gorokában

6. nap  vasárnap Goroka fesztivál zárón nap

Papua, Goroka feszt

A mai napon is dolgoztatjuk a szemünket és a fényképezőnket..

Folytatódik a show. Ma olyan törzsekre fókuszálunk akik szombaton nem jutottak sorra.

Zene, törzsi táncok tánc, őrület, tobzódás a színekben, formákban, mozdulatokban, a forgatagban. Folyamatosan újabb és újabb falvak táncosai érkeznek. Testfestések, állati díszek, tollak, csontok, fogak, kagylók és manapság már a műanyagot is felhasználják, hogy minél különlegesebben nézzenek ki.

Öltözködésükből, akarom mondani test díszeikből is lehet következtetni honnan érkeztek. A tengerpartiak lágyabb vonásokkal rendelkeznek, a hegylakók erőteljesebbek.

A fesztivál másik részén pedig párhuzamosan modern rock és pop zenekarok lépnek fel. Találunk itt kiállítást is, különböző nonprofit szervezetek oktatják földművelésre és egészségügyre az arra nézelődőket.

Egy virágkiállítás is színesíti a fesztivál repertoárját, különböző trópusi virágokat rendeznek formákba.

Ha lesz rá igény, a közeli hegyekbe szervezhetek egy fakultatív kirándulást, ahol kis falvakban állunk meg, látni hogyan élnek az emberek ott.

Pápua, Asaro mud man

7. nap Indulás Madang fele

Reggel busszal indulunk el Madang felé. A hegyekről lefele haladunk kb. 6-7h-t busszal, lehet fotózni a hegyeket, völgyeket. Helyi piacon megállunk venni gyümölcsöt, majd zötyögünk tovább. Fantasztikus panoráma kilátók is lesznek útközben a Ramu-völgyre. Egy cukorgyár mellett is elhaladunk, amely ma pálma olajgyárrá alakult át.

Délutánra Madang tengerparti központjába érkezünk, mely állítólag a Csendes-óceáni térség legszebb városa. A világháború alatt a japánok ellen komoly harcok folytak ezen a részen, melynek roncsait ma is lehet látni. Majd sétálunk a városkában, mely inkább mediterrán hangulatú, s az emberek is lágyabbak, nyugodtabbak. Kimehetünk a tengerpartra is, illetve a helyi piacra kipróbálni a sago-t és egyéb ételeket.

Szállásunk Madangban egy szállodában

8. nap Madang, esőerdő múzeum, trekking, pillangófarm

Elmegyünk Ohuba, ahol egy pillangó farm és élőhely található, s madarászok is előszeretettel látogatják különleges madarai miatt.

Az esőerdő múzeumba, ahol elmondják, hogy mire lehet használni az erdő növényeit, hogyan csinálnak ragasztót vagy fogamzásgátlót növényekből és nedveikből. Tehetünk kirándulást is a dzsungelben egy vezetővel.

A Balek vadrezervátum Madang városkától nem messze van, ahol a Robinson Crusoe című filmet forgatták. Mészkő formációk, kénes folyócska, melyben szellemek laknak, s gyógyhatású a vize. Angolnákat és teknősöket lehet etetni. (persze pénzért).

Avagy áthajózunk egy közeli szigetre, ahol lehet kicsit lazítunk a tengerparton, fogunk úszni  a meleg türkizkék tiszta tengerben.

9. nap  Madang  – Wewak

Ma átrepülünk Wewakba, mely szintén kikötővároska, a belvárosa talán 2 utcából áll, ahol az összes hivatal és bolt található. Elmegyünk a szállásunkra a kertvárosi részhez, majd lesz egy kis időnk bevásárolni, s felkészülni a következő 2-3 nap nomádabb körülményeire.

10. nap Pagwi – Sepik Folyó

Reggel korán indulunk saját bérelt buszunkkal. Kb. 4-5h utazással eljutunk a Sepik folyó partjáig. Megállunk 1-1 falunál, vagy kisebb piacnál.  Aztán tovább a folyóhoz. Innen lesz kiindulópontunk a legendás folyón, mely utunk másik fénypontja és legizgalmasabb eseménye. Motoros fából faragott hajóval megyünk és lavírozunk a száraz évszak miatti sekély folyóban. Ha elakadunk, átemeljük, s csurgunk tovább lefele a folyón.

Kísérteties lagúnák, tavak,  mocsarak, esőerdők, távolban hegyek, madárvilág, törzsek, szellemházak. Meg-megállunk falvakban, sétálunk kicsit, beszélgetünk helyiekkel, kézműves termékeket és maszkokat is vehetünk. Igazi érintetlen paradicsom.

Délután kikötünk falunknál.

Szállásunk rendezett szép faluban a folyó mellett egy helyi házból átalakított családi vendégszállóban, egyszerű körülmények között.
(Klasszikus törzsi cölöpön álló hosszú házban alszunk egy légtérben. Matrac, szúnyoghálók lesznek. Pottyantós WC kint az udvarban, mosdás a folyóban, vagy hoznak vizet és egy elkerített részen kancsóból öntjük magunkra a vizet.)

Napnyugta előtt még kimehetünk a kis törzsi piacukra és különleges, de egyszerű ételeiket ízlelhetjük. Vacsorára házigazdáinknál ki lehet próbálni a krokodil húst is, amiket befognak a távoli helyeken, s itt nevelik fel. Halat pedig bármikor ehetünk, hisz a lakosság jórészt halászatból él.

11. nap Sepik Folyó kirándulás

Ma folytatódik igazi kalandos utazásunk tovább a vadregényes kanyargó Sepik folyón. Nagy fából faragott motorcsónakunkkal közlekedünk a vízen, ahogy évezredeken keresztül közlekedtek itt az őslakosok, hiszen nincsenek utak.

Élvezzük a menetszellőt a forró napon, s meg-megállunk ismét falvaknál, megnézhetjük a szellemházaikat. Ott vagy elsétálunk, max 40 percre levő falvakig, vagy ha a folyó mellett laknak, akkor körbesétálunk: megnézzük cölöpökre épült házaikat, kertjeiket, hogyan élnek, s milyen kézműves termékeket faragnak és szőnek.

Pápua, krokodil vacsora

A falvak legérdekesebb pontjai mindig a szellemházak (belépő van minden faluban!), mely gazdagon vannak díszítve, faragva, s ahol tartják törzsi szertartásaikat is, illetve itt mindig van lehetőség maszkokat vásárolni tőlük.

Ha összedobunk pénzt, akkor maszkba /maskarába öltöznek a helyiek s eljárják őseik harci táncát számunkra. Miután kisétáltunk magunkat egy-egy faluban, újra vízre szállunk s élvezzük a tájat és a folyó menti állatvilágot.

Alvás: Este ismét egy lagúna mentén fekvő rendezett szép faluban fogunk megszállni megint egy családi vendégszállóban, egyszerű körülmények között.

12. nap Sepik Folyó kirándulás vége – Pagvi

Ma is a vízen leszünk, s környező folyó menti falvakba látogatunk el, s kis szerencsével valahol lesz esküvő, ünnep, beavatás. Ha nem, akkor a szállásunk falujában lehet kérni külön szellemtáncot, s kicsit belekóstolunk a múlt miliőjébe, amikor a beavatásra váró fiatalok ehettek egy falatot a szomszéd törzs elesett harcosából a szertartás után. A rituális kannibalizmus már a múlté, de az élmény, hogy részesei vagyunk ennek az eseménynek, felemelő.

Ma már visszatérünk Pagviba, még ma elmegyünk Wewakba.

Ismét egy helyi vendégházban leszünk éjszakára Wewakban.

13. nap Wewak – pihenés, tengerpart

A mai napon kipihenjük az elmúlt intenzív majd 2 hetet.

Fakultatív hajós túrára lehet jelentkezni, ahol a környező szigetekre tudunk elmenni motoros kishajóval, Kairiru és Mushu szigete ad lehetőséget kikapcsolódásra, és élvezni a meleg tiszta tengert. Snorkelezhetünk, napozhatunk, és élvezhetjük a napot, átbeszélhetjük az eddigi kalandokat.

Alvás Wewakban ismét

Maszk tánc, Pápua, Sepik

14. nap Wewak – Wanimo – Indonézia

A repülővel indulunk tovább Waidnimóba, mely szintén egy piciny tengerparti városka.

Érkezés Vanimo-ba. Ha időben érkezünk, akkor irány  Indonéz Pápua. A határig kb. 1h út kisbusszal. Vízum nem kell Indonéziába, de mint mindenhol, a határprocedúra mindig bürokratikus. Kell egyezkedni a határőrökkel a pecsétért.

Átlépjük a határt, átverekedjük magunkat az indonéz bürokrácián. Megküzdünk a taxisokkal, s indulunk a civilizáció felé, mely már az Indonéz Jayapura lesz.

Ez  nyugati Pápua terület, mely hasonlóan gazdag természeti kincsekben, törzsileg diverz, csak a történelem szele Indonéziához csatolta.

Bérelt járművel tesszük meg ezt a maradék 100 km-t, útközben megállunk egy igazi warung étkezőnél, és végre eszünk egy zamatos, változatos finom ételt. Utána már semmiség lesz a maradék út, ráadásul végig jó utakon.

Elmegyünk a szállásunkig, végre nyugati kényelemben lesz részünk.

Szállásunk Jayapura/ Vanimo egyik missziós szállójában

15. nap Indonéz határ – Jayapura, indulás Bp-re

Ma kialusszuk magunkat, megreggelizünk.

Elindulunk felfedezni a várost. A tenger melletti cölöpökre épült városrészhez megyünk tuktuk-al, majd kis motoros hajóval áthajózhatunk egy közeli szigetre is. Este pedig jókat eszünk, élvezzük a gazdag változatosságot s a kényelmes ágyat.

Papua, Jayapura west papua

Szállásunk Jayapurában egy szállodában.

16. nap Jayapura – Budapest

Akik nem akarnak hosszabbítani, azoktól elbúcsúzunk, s elindulnak Budapestre több átszállással. Akiknek még van 5-6 napjuk, azokkal  a tengeri paradicsom Raja Ampat-ba, vagy a kulturálisan érdekes Sulawesi-re, a Tana Torajákhoz mehetünk tovább.

Pápua, Raja Ampat szigetek

17. nap – érkezés Budapestre.

Az útról tudnivalók itt olvashatóak.

Aki jönne tovább, olvassa a programot:  Borneo vagy Fülöp-szigetek

Tehát ha tudsz jönni, s érdekel az út s a részletek,

Akkor jelezzed felém itt.!

MKEH szám – U-001681

5 2022.10.01 szombat Raja Ampat Hajó túra Nemzeti park
6 2022.10.02 vasárnap Raja Ampat Hajó túra Sorong
7 2022.10.03 hétfő Sorong – Bali – Budapest repül
8 2022.10.04 kedd érkezés Bp.

Comments

1. Szia Gábor!
    Kérném a részleteket az utazásról, egy barátnőm jönne velem, én majd továbbítom neki az infókat!
    Pápua körutazás, Goroka fesztivál, Sepik folyó
    Köszönöm

2. Szia Gábor, A pápuai körútra már teljes a stáb, amennyiben nem, hogy néz ez ki forintosítva? Engem csak Sorongig érdekelne.